Dôležité nezávislé vydavateľstvá
Alternatívna hudba z osemdesiatych rokov u nás začala oficiálne vychádzať až po Revolúcii. Slobodná Európa, Karpatské chrbáty, Ex-Tip, Bez ladu a skladu... V štátnom Opuse, alebo v nových vydavateľstvách, ktoré ktoré často zanikli rovnako rýchlo ako vznikli.
Slovenskú alternatívnu hudbu z prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov dobre zmapovalo vydavateľstvo ZOON records. Partia nadšencov na čele s Milošom Spišákom a Vladom Talianom mala prístup k profesionálnemu štúdiu a nahrávacej technike. ZOON records stihli vydať za 3 roky 9 titulov slovenskej alternatívnej hudby, a vytvorili značku, ktorá sa v tom čase mohla pokojne rovnať nezávislým vydavateľstvám v Británii. Vyšiel tu prvý „hokejistický“ album Ali Ibn Rachid, pesničky z divadla Stoka, slovenská skupina spievajúca po česky – Tornádo Lue, industriálna Ľahká Múza, a niekoľko projektov a spoluprác Martina Burlasa. Pôvodné nahrávky Zoon records sú dnes pokladom pre zberateľov, naozajstných fajnšmekerov. K titulom je len málo informácii, a väčšina z nich je dnes prakticky nezohnateľných.
Z hudobného vydavateľstva ZOON sa jeho zakladatelia pustili do prevádzkovania Rádia Ragtime, ďalšieho fenoménu, ktorý formoval slovenskú alternatívnu kultúru (nielen) v deväťdesiatych rokoch. V Ragtime dostali priestor rôzne alternatívy a kvalitná hudobná produkcia, ktorá by v iných súkromných médiách vtedy nemohla znieť. Ragtime prinieslo niekoľko prvenstiev v slovenskom rozhlasovom éteri: ešte v svojich začiatkoch prenášalo živý koncert skupiny Kosa z nosa, ako prvé malo špecializovaný program o elektronickej tanečnej hudbe, či komunikáciu s poslucháčmi cez internet. Vo vysielaní Rádia Ragtime dostali ako prvé šancu vtedy začínajúce slovenské kapely ako Hex, Polemic, Para, This is Kevin, Le Payaco, Free Faces. Z prvotných undergroundových, nadšeneckých čias sa rádio profesionalizovalo, zlepšovalo pokrytie, a posledné dva roky svojej existencie sa dalo naladiť po celom západnom Slovensku. V tom najlepšom, zlatom období, nevydržalo ekonomické tlaky, a muselo ukončiť svoju činnosť akoby symbolicky, príchodom roku 2000.
V odkaze Rádia Ragtime dnes pokračuje verejnoprávne Rádio_FM, ktoré hrá hudbu, ktorú netestuje na poslucháčoch. Tí dôverujú výberu hudobného dramaturga a moderátorov. Niektorých si môžu pamätať poslucháči ešte z Ragtimu. Rádio_FM podporuje slovenskú alternatívnu hudbu nielen v dennom vysielaní, ale aj v žánrových reláciách, v hitparáde začínajúcich kapiel Demovnica, aj živými koncertmi zo štúdií Slovenského rozhlasu. Každý rok odovzdávajú oceňujú originálnu domácu tvorbu vlastnými cenami, Rádiohlavami.
Alternatívnu scénu začínajúcich kapiel deväťdesiatych rokov, najmä zo západného Slovenska mapovalo vydavateľstvo DJa Roba Gregora - Gregor Agency. Na piatich výberovkách nájdeme demonahrávky, dnes už polozabudnuté mená ako Shellwoy, Queryen, Kosa z nosa, ale aj tých ktorí hrávajú dodnes: Ján Boleslav Kladivo, This is Kevin, Ospalý Pohyb.
V pamätiach poslucháčov zrejme najviac ostala kompilácia 4SK, kompilácia štyroch EP platní Kosa z nosa, Živých kvetov, J.B. Kladiva a Martina Burlasa. Je to najmä vďaka piesni Nech mi nehovoria, ktorá je jedným z najsilnejších slovenských protestsongov. Pôvodne ho zložil „“nepohodlný” Ivan Hoffmann, a mal ho zaspievať na festivale Bratislavská lýra 10. Júna 1989, keď ho na pódium vytiahla speváčka Joan Baezová. Ale nedohral ju, organizátori mu vypli mikrofón.
Keď sa jej v roku 1998 chytili „Všetci“ zúčastnení na tejto výberovke, pieseň aktualizovali zvukovo: spravili jej elektrickú verziu, kde každý zaspieval jednu strofu. Aj keď sa to nikde v piesni nespomína, všetci vedeli, že je to pieseň, ktorá volá zmenu, v tomto prípade koniec mečiarizmu.
Na prelome tisícročí vznikli dve vydavateľstvá, bez ktorých by dnešná slovenská alternatívna hudba vôbec nebola taká samozrejmá a sebavedomá. Deadred a Slnko Records za dve desaťročia vytvorili špecifické scény - priestory a podmienky pre vznik novej hudby. Obe založili hudobníci, ktorí si chceli vydávať svoju muziku, ktorá by neprešla cez veľké vydavateľstvá. V slovenských podmienkach sú takéto vydavateľstvá hobby projekt, voľnočasová aktivita, pre ktorú treba veľa nadšenia, odhodlania a silnú motiváciu.
Za vydavateľstvom Deadred stojí Turzo – Martin Turzík zo skupiny Autumnist. Pôvodne chceli vydávať nahrávky trenčianskych kapiel a ďalších regionálnych scén (Nylon Union, Youcoco). Časom sa pridali kapely a projekty z celého Slovenska (Stroon, Jelly Belly). Okolo vydavateľstva Deadred sa vytvorila komunita hudobníkov. Ich vlajkovou loďou sú Autumnist, pôvodne elektronický projekt Vlada Ďurajku, dnes veľká kapela so živou rytmikou, gitarami a saxofónom. Za ich doterajší vrchol považuje platňa False Beacon (2018), ktorá ich ukazuje ako kapelu s výborným, cinematicko-trip-hopovým zvukom, a netradičnými vokalistami (Gabriel Kain, Pjoni).
Z blízkej Novej Dubnice pochádza Karol Mikloš. Ten sa uviedol fantastickým singlom Tomorrow (1997), ktorý znie ako to najlepšie britskej nezávislej scény. Pieseň aj debutový album produkoval Laco Lučenič. Miklošovou výhodou je výborná angličtina. Na ďalších albumoch skúšal aj slovenčinu, aj elektroniku.
Deadred nezabúdajú dávať príležitosti aj mladej generácii. K ich najväčším nádejám do budúcnosti patrí melodická elektronika od Bulp a mladučká skladateľka a speváčka Nina Kohoutová, ktorá aktuálne študuje hudbu v zahraničí.
Slnko records založili v Bratislave členovia skupiny Longital (vtedy Dlhé Diely) - Daniel Salontay a Šina. Ich katalóg je jedným z nosných pilierov slovenskej alternatívnej scény už niekoľko generácii. Nájdeme tu desiatky kvalitných domácich titulov - Janu Kirschner, Modré Hory, Korben Dallas, Živé kvety , Noisecut, Tolstoys, Katarínu Málikovú, Katarziu.
A samozrejme Longital, hudobní a životní partneri Daniel Salontay a Šina. Longital si prešli niekoľkými zvukovými obdobiami, ale s čím začínali a čo im asi navždy ostane, je veľmi svojská, osobná poetika. Salontay hrával v rôznych projektoch (Neuropa, s Jarom Filipom), ale až tu sa začali obaja prejavovať ako autori. Longital sú aj mimoriadne koncertne aktívna kapela.
Od počiatočných „“urob si sám” čias, kedy zbierala Šina skúsenosti, sa toho veľa zmenilo: aj technológie, aj hudba. Aj Slnko sa otvorilo, a dnes ponúka hudbu naprieč žánrami – inteligentný pop, folk, alternatívny rock, aj alternatívny hip-hop. Slnko records je medzi poslucháčmi a hudobníkmi vydavateľstvo s dobrým menom.
Z nezávislých vydavateľstiev treba spomenúť Gergaz z obce Moravský Svätý Ján, ktoré sa zameriava na inštrumentálny hip-hop, aj tanečnú elektroniku (Jimmy Pé, Subtension, FVLCRVM), a vychádza tu aj inteligentný, moderný pop od NVMERI a Lanne.
Treba spomenúť aj vydavateľstvá, ktoré sú už neaktívne, ale vo svojom období budovali špecifické scény, bez ktorých by bola naša alternatíva o čosi chudobnejšia: Wagon Records (Le Payaco, The Swan Bride, Čisté tvary, Diego) 11 Fingers records (Dope Aviators, Rentip), Azyl Music (Bezmocná hŕstka, Home Made Mutant), či elektronicko-experimentálny Exitab, ktorý pomohol na svet mnohým dnes známym menám ako The Ills, Stroon, Pjoni, či Isobutane.
Autor: Peter Dolník