O tom že je naša alternatívna hudba kokurencieschopná aj v zahraničí, netreba pochybovať. Prienik do zahraničia je veľká méta, o ktorú sa pokúšali mnohí už od deväťdesiatych rokov. Systematický export slovenskej hudby do zahraničia vyžaduje dlhodobé a cieľavedomé úsilie, stratégiu. Nedá sa povedať, že by slovenskí alternatívni hudobníci vo veľkom meradle prerazili v zahraničí, ale niekoľkým jednotlivcom sa podarili slušné úspechy, a niektorí sú dnes nastúpení na veľmi dobrej ceste.

Dream-popoví Tolstoys, kapela okolo charizmatickej Ely Tolstovej, hľadajú cesty a cestičky ako sa neustále zlepšovať a prinášať niečo nové: vyhľadávajú spolupráce so skúsenými zahraničnými mentormi a producentmi, získavajú skúsenosti na showcasových festivaloch a konferenciach, a menia sa každým albumom.

FVLCRVM je sólový elektronický projekt Pištu Kráľoviča, frontmana elektro-popových NVMERI, ktorý aktuálne vydáva svoju hudbu v rakúskej pobočke veľkého, globálneho vydavateľstva. FVLCRVM produkuje hlavne video single, na ktorých skúša aktuálne trendy a žánre elektronickej tanečnej hudby, aj spolupráce s inými umelcami. FVLCRVM skladá piesne v ktorých sám spieva, a v rámci svojho žánru robí hudbu kvalitnú a chytľavú ako máloktorý hudobník v našom regióne.

Úspechy v zahraničí by dnes boli nemysliteľné bez dlhodobej práce manažérov, hraniam a networkingu na zahraničných showcasových festivaloch, ale aj združeniu Lala Slovak Music Export, ktoré pomáha dostať slovenskú hudbu poslucháčom za naše hranice.    

Aj v časoch pred internetom sa dostávala slovenská hudba do sveta. Tá alternatívna v tom bola úspešnejšia, než tá mainstreamová. V deväťdesiatych rokoch, v časoch najväčšej popularity hudobnej televízie MTV, sa do nej dostalo zopár slovenských kapiel. Najprv to boli vtedy trash-metal hrajúci Gladiátor. Potenciál videoklipu však dokonale využil až This is Kevin s nezabudnuteľnou piesňou To Pasteur (1999), pred ktorej klipom skladali klobúky dramaturgovia MTV za jeho technickú prepracovanosť (Tvorcovia priznávajú, že ho na vtedajšej technike renderovali niekoľko dní).

Prečo slávila To Pasteur také úspechy, aj keď porušila všetky pravidlá toho, ako má znieť pop-music? Na to už dnes neprídeme. Je to nezvyčajná pieseň, do rádia pridlhá, neveselá, nespieva sa v nej, nemá ľahko zapamätateľnú melódiu ani text. Definuje ju magický sampel dialógu Daniela Michaeliho a Emílie Vašáryovej z filmu o živote Louisa Pasteura.

To Pasteur pochádza z albumu Slowly to the sun, ktorého odkaz je celý pozoruhodný. Je to elektronická hudba – drum n´bass a ambient s „odkazom predkov”. Kevin – Roman Ferianc sa vtedy ponoril do bohatých archívov Slovenského Rozhlasu a hľadal autentické, pôvodné nahrávky naturálnych, neškolených hudobníkov a spevákov. Samploval autentický slovenský folklór, ktorý vkusne prepojil s elektronickou hudbou.

Pieseň Páslo dievča pávy bola istý čas sedemnásta najhranejšia pieseň v slovenských rádiách a This is Kevin najvyššie umiestnená slovenská kapela v tomto rebríčku. Album vznikal na elektronických nástrojoch a počítačoch, ktoré mali výkon a kapacitu asi ako dnes bežná aplikácia v mobile. Kvôli nedostatku kvalitného vybavenia mixoval Kevin album v provizórnych podmienkach, no aj tak si odniesol niekoľko oficiálnych hudobných cien.

Ďalšou slovenskou elektronickou skladbou, ktorá otriasla svetom je Beautiful Lies (2010) od producentky B-Complex. Túto liquid funkovú hymnu už na prvé počutie rozpoznávajú aj tí, ktorí nie sú fanúšikmi žánru drum’nbass. Vyšla v prestížnom vydavateľstve Hospital, a do týchto dní počíta milióny zhliadnutí a streamov. Patrí do zlatého fondu žánru.

Do MTV sa dostali aj bratislavskí Lavagance s klipom k piesni Miles. Tá bodovala aj doma, získala im ocenenie Aurela za najlepšiu novú skupinu a najlepší alternatívny album. Lavagance boli skupina, ktorá znela svetovo, a mali to dobre rozbehnuté. Vystupovali aj ako predkapela na slovenských koncertoch Depeche Mode a Duran Duran. Už niekoľko rokov sú neaktívni, ich líder Marek Rakovický hrá momentálne v sólo projekte.

The Ills sú bratislavská skupina populárna medzi priaznivcami žánrov post-rock a shoegaze. The Ills si zahrali na uznávanom festivale Iceland Airwaves, a má ich rád aj najvplyvnejší rozhlasový DJ súčasnosti, Američan Kevin Cole. Hudobného dramaturga rádia KEXP upútala z našich hudobníkov aj Katarína Máliková, talentovaná mladá autorka a hudobníčka. Na debute Pustvopol svojou imagináciou pretvárala ľudové piesne, a tých pár autorských skladieb ukazoval sľubný skladateľský talent. Ten potvrdila na albumovej dvojke Postalgia, ktorá je suverénnym autorským vyjadrením: atmosferickým, intímnym, temným, a zároveň v čomsi odkazujúcim na to najlepšie zo slovenskej popmusic. Zatiaľ posledným obľúbencom Kevina Cola je Lotta, Dagmar Mišíková, talentovaná speváčka, skladateľka a textárka skupiny Fallgrapp. Jej EP Seafarrer produkoval Stroon.

Autor: Peter Dolník

 

Odberajte novinky

Vaše prihlásenie na odber sme úspešne zaregistrovali.
Vaše predplatné sa nepodarilo uložiť. Prosím skúste znova.