Nové pomery, fenomény eurodance a Repete, nové hviezdy pop-rocku
S politicko-ekonomickou zmenou sa nanovo definovali pomery a možnosti slovenskej populárnej hudby. Po rozpade spoločného česko-slovenského štátu sa stratilo prirodzene spojené federálne mediálne prostredie, čo spôsobilo, že už je oveľa ťažšie sa presadiť na „druhom“ teritóriu. Vydavateľstvo Opus stratilo na význame a jeho úlohu prevzali prioritne slovenské pobočky najväčších svetových vydavateľstiev resp. ich pražských zastúpení. K hviezdam 80-ych rokov pribudli zástupcovia novej generácie, ktorá už profesne nezažila socialistické obmedzenia a vo svojej tvorbe prirodzene naviazala na svojich generačných predchodcov. Slovensko v 90-ych rokoch zaznamenalo aj dve mohutné módne vlny – kým tá eurodanceová reprezentovaná predovšetým menami ako Maduar, MC Erik & Barbara či Lobby nakrátko ovládla domácu scénu ale pomerne rýchlo „odplynula“, retronostalgický formát Repete vymyslený Ivanom Krajíčkom do podoby televíznej „hitparády pre starších a pokročilých“ vrátil na takmer celú dekádu do hry generáciu 70-ych a 80-ych rokov a vytvoril aj nové (Robo Kazík, Jadranka).
Talentové súťaže, nové technológie, nástup hiphopu
Nové technológie – iPod a internet (predovšetkým YouTube) zmenili systém šírenia populárnej hudby. Úloha vydavateľstiev sa z aktívnej edičnej činnosti postupne premieňala na servisno-distribučnú, rádiá a (hudobné) televízie nahradil internet a v súčasnosti streamingové platformy bez kvantitatívneho obmedzenia ponuky. Spolu s touto zmenou sa popri kontinuálne rozvíjajúcej pop-rockovej podobe slovenskej populárnej hudby začal masívne presadzovať aj hip-hop / žáner ktorý vedome odmietol „promo sprostredkovateľskú“ úlohu rádií a TV a vďaka necenzurovanému slovníku sa preorientoval výlučne na internet a živé vystúpenia. Postupom času sa hip-hop začína čoraz viac včleňovať aj do hlavného pesničkového prúdu definovaného „nenávideným“ termínom mainstream. S príchodom televíznych talentových súťaží (predovšetkým Superstar) prišla aj nová generácia interpretov, pre ktorých bolo účinkovanie v nich prvým odrazovým mostíkom k neskoršej vlastnej kariére. Internet a online priestor sa stal dominantným spôsobom distribúcie (nielen) populárnej hudby, pričom dôležité sú dve navzájom protichodné skutočnosti:
- autori ani interpreti už nemajú žiadnu bariéru na to aby mohli, nielen v rámci Slovenska, ale v zásade celého sveta
- na rozdiel od minulosti však vstupujú nie do konkurečného prostredia v rámci Slovenska, ale v rámci celého sveta, kde z pochopiteľných demografických i ekonomických limitov je pôvodná slovenská tvorba v nevýhode
Autor: Juraj Čurný