Hip-hop
Hip-hop
Dejiny hip-hopu, i keď len v náznakoch, sa na Slovensku začali písať už za čias komunistického režimu.
V roku 1984 vydali prvé skladby obsahujúce prvky rapu Peter Nagy so skupinou Indigo (Taxis) a takisto Miroslav Žbirka (V-klub)
Po roku 1989, vplyvom rozšírenia západného vplyvu v našej spoločnosti, začalo stále viac ľudí s obľubou počúvať skladby komponované v tomto hudobnom štýle. Americké rapové skupiny Cypress Hill, Onyx či Run DMC inšpirovali vznik domácich zoskupení ako Genuine Gem, JSS a Rap Steady Crew.
Táto umelecká koláž bola vydaná nezávislým vydavateľstvom Pop - I.Č.I. Hudba, registrovaným na meno Dávid zo Senca. Vďaka nej mal slovenský poslucháč možnosť vypočuť si skladby všetkých populárnych raperov. Okrem spomínaných formácii svoju tvorbu na tomto albume prezentovali aj Pa3k Metamorfolord, 2ja Lo3 a Provokatéri.
Rok od vydania nahrávky Zvuk Ulice zverejnila formácia Trosky zo Zlatých Moraviec, tvorená rappermi, známymi pod pseudonymami Vec a Midi, rovnomenný album, zastrešený americkou korporáciou Sony Music Entertainment.
Tvorila ju najmä bratislavská skupina L.U.Z.A, preslávená surovou demonahrávkou Lúza vs. Polícia, ktorú v roku 1998 spracovalo zoskupenie Drvivá Menšina. Tieto dve formácie sa v tom istom roku spojili a začali tvoriť pod názvom Názov stavby.
V tomto období začali aktívne pôsobiť dodnes legendárne formácie a mená. V roku 2001 vznikli zoskupenia DMS a Kontrafakt, o dva roky neskôr sa presadil Majk Spirit a skupiny H16 či AMO.
Z nového média na Slovensku pravdepodobne najviac tažila skupina Kontrafakt, ktorej v roku 2003 prerazil cestu do televízie videoklip „Dáva mi“, natočený Michalom „Romeo” Dvořákom. Pôvodný trojsingel „Dáva mi/Dobré veci/Moja rola” sa stal mimoriadne obľúbeným dokonca aj v zahraničí.
Popularita hip-hopu na Slovensku neustále narastala, čo odštartovalo nevyhnutnú diferenciáciu a škatuľkovanie jednotlivých umelcov medzi „komerčákov” a tých, ktorých fanúšikovia považovali za “underground”.
Opätovný boom hip-hopového žánru, po miernom presýtení na konci prvého desaťročia nového milénia spôsobil album Majka Spirita, člena petržalskej skupiny H16, s názvom Nový človek. Druhou rozbuškou bol novoobjavený fenomén beefu. Dal by sa charakterizovať ako séria „diss trackov“ dvojice skupín, či jednotlivých rapperov, ktorí sa pomocou svojho hudobného talentu snažia vyjadriť vzájomné antipatie.
Platformy ako Facebook alebo Instagram, poskytli umelcom možnosť lepšej interakcie s fanúšikmi a zdieľania svojich nových skladieb a produktov.
Jej začiatky sa spájajú najmä s revolúciou trapových podmazov a príchodom nových individualít, ktoré začali v textoch aktívnejšie využívať tému módy. Ďalším výrazným rysom novej školy je angažovanie a vzostup popularity ženských interpretiek.